Luna naţională a informării despre efectele consumului de alcool - iulie 2018
SLOGAN : „ALCOOLUL NU ESTE O REZOLVARE!”
Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, alcoolul este a 3-a cauză de boală şi moarte prematură, iar consumul anual de alcool este de 6,3 litri alcool pur per persoană în vârstă de 15 ani şi peste, corespunzător a 13,5 grame de alcool pur pe zi.
În rândul adolescenților și tinerilor cu vârsta cuprinsă între 10 și 24 de ani, alcoolul este principalul factor de risc, fiind responsabil pentru 7% din anii de viață trăiți cu incapacitate sau pierduți prin deces prematur. În rândul tinerilor, unul din zece decese la femei și unul din patru decese la bărbați este legat de alcool. Aproximativ 80% din adolescenții români în vârstă de 16 ani au consumat cel puțin o dată în viață o băutură alcoolică și aproape o treime au trecut prin mai multe episoade de ebrietate. Vârsta medie la care tinerii încep să bea este 14 ani, numărul băieților care încep să consume alcool dublându-se pe parcursul anilor de liceu.
Adolescenții și tinerii în vârstă de până la 25 ani reprezintă o populaţie în mod particular la risc, datorită percepției inadecvate asupra riscurilor. În general, tinerii sunt expuși consecințelor de scurtă durată ale alcoolului, cum sunt starea de ebrietate, agresiunile fizice, decesele accidentale sau problemele cu poliția. Cu cât vârsta de debut a consumului de alcool este mai timpurie, cu atât este mai puternică relația sa cu alcoolismul cronic, cu abstinența de scurtă durată și cu prezența unor consecințe severe asupra stării de sănătate și vieții sociale. Cea mai înaltă vulnerabilitate față de efectele alcoolului o au adolescenții care încep să bea înainte de a împlini 15 ani, aceștia având un risc între patru și șapte ori mai mare de a deveni mari băutori față de cei care încep să bea mai târziu. Aproximativ 15% din aceștia vor întruni criteriile pentru dependență de alcool până la sfârșitul adolescenței.
Deși adolescenții români se situează în categoria băutorilor moderați, studiile internaționale atenționează asupra faptului că „elevii români sunt tentați să ofere răspunsurile pe care le consideră dezirabile social, ceea ce înseamnă că nivelul consumului de alcool este probabil mai mare decât cel raportat”. În cazul tinerilor expuși unor factori de vulnerabilitate, riscurile asociate consumului sunt cu mult mai mari decât în rândul populației avantajate. Modelul de consum și, uneori, tipul de alcool consumat, consumul de alcool al părinților și statutul socioeconomic dezavantajat amplifică acest decalaj.
Sloganul campaniei este „Alcoolul nu este o rezolvare!”, iar scopul campaniei este informarea populaţiei vulnerabile cu privire la efectele consumului dăunător de alcool.
Mesajul cheie al campaniei este: “Tinerii care se confruntă cu lipsuri materiale, boli, probleme familiale, carenţe în educaţie, lipsa locuinţei sau discriminare pot fi predispuşi să consume alcool în cantităţi mari şi de la vârste mai timpurii, iar consecinţele alcoolului asupra sănătăţii şi vieţii pot fi mai severe decât la semenii lor. Cu toate că aproape jumătate din tineri declară că băutura îi ajută să uite de probleme, „Alcoolul nu este o rezolvare!”.